tisdag 4 april 2017

Självkänsla / Itsetunto

Bild från google / Kuva googlesta


Svenska

Tjohoo gänget! Det blev lite tyst här i två veckor då vi hade det verkligen fullt men nu är jag back in business och tänkte lite berätta till er om våra senaste veckor, vad vi gjorde, vilket tema (som ni ser i rubriken dock) och mina tankar kring det.

Vårt tema har under senaste tiden varit självkänsla, vilket jag tycker att är ett väldigt viktigt tema bland ungdomar. Självkänslan är ändå en stor egenskap som påverkar och förebygger psykiska hälsan. I en studie läste jag att självkänslan bland tjejer i åldern 14-15 har minskat med åtta hela procent under sju år. Vad kan detta bero på? Personligen tror jag det är samhället som ställer otroligt höga krav på oss människor nu förtiden och sociala medier. Vi vill ju och hoppas på att sociala medier skulle vara något positivt - ett ställe där man kan hålla kontakt med människor som man inte träffar vardagligen eller personer man vill följa. Men jag tror vi alla kan förenas om att det gått i överdrift?

Jag åtminstone kommer ihåg för fyra-fem år sedan att jag skulle varje dag lägga upp en bild på instagram för att upprätthålla mina följare men också för att se vad människor tycker om mitt utseende - hur många likes skulle jag få? eller kommentarer? skulle jag få mindre kommentarer eller likes på dagens bild än från gårdagens bild? Jag kommer även ihåg att jag ibland endast var hemma men jag ville ta bild till instagram så jag la på mig jeans och en söt top samt sminkade mig. När jag var nöjd med bilden bytte jag mina kläder och tog bort sminket för jag orkade inte gå runt hemma sminkad. Nu i efterhand skrattar jag åt mig själv och frågar mig: hur orkade jag? Men det blev väl lite som ett beroende.

Vi har i alla fall här på Finfami Österbotten Ry gått till olika skolor och försökt stärka ungas självtroende genom olika övningar genom att t.ex. ha ett stort papper vart de fick skriva något de tänker om sig själva, berätta för klassen vad de är bra på och ge positiva kommentarer till varandra i en stafett-tävling. Vi har också diskuterat en hel del teori och visat bilder på kända instagrammare som nu berättar hur orealistiska och rent ut sagt fake bilder de lagt upp var. Vi hoppas ju på att detta skulle öppna lite ungdomarnas tankar om sociala medier och självkänsla men samtidigt känns det som att man borde göra så mycket mer och jag tycker vi alla borde fundera på frågan: Vad kan jag som vuxen göra för att förstärka ungdomarnas självkänsla?

- Jessica

Suomeksi

Heissuliveii!! Niin kuin ootte varmaan huomannut, niin täällä blogissa on kaksi viimeistä viikkoa ollut vähän hiljaista. Syy tähän on se, että meillä on ollut todella kiireiset kaksi viikkoa mutta nyt mä oon takasin ja ajattelin kertoo teil lyhyesti vähän meidän teemasta viime aikoina ja mun mielipiteistä jne.

Meidän teemamme viime aikoina on ollut itsetunto joka on, mun mielestä, tärkeä teema nuorison keskellä. Itsetunto on kuitenkin tärkeä osa meitä ja jos ihmisellä on hyvä itsetunto niin hän pystyy jopa vaikuttamaan ja ehkäisemään omaa mielenterveyttä. Luin tässä jokinen viikko sitten tutkimuksesta jossa luki, että itsetunto on laskenut jopa 8% seittemän vuoden aikana 14-15 vuotiaiden tyttöjen kesken. Mistä tämä voi johtua? Itse veikkaan yhteiskuntaa joka vaatii meiltä ihmisiltä tajuttoman paljon, ja sosiaalista mediaa. Haluamme toivoa, että sosiaalisella medialla voi pitää yhteyttä ihmisiin joita emme näe joka päivä tai että voimme seurata ihmisiä jotka kiinnostavat meitä. Mutta veikkaan, että voimme kaikki yhtyä siihen, että tämä on mennyt liian pitkälle?

Itse ainakin muistan kun n. 4-5 vuotta sitten otin kuvia instagramiin joka ikinen päivä koska halusin viihdyttää seuraajiani mutta myös sen takia, että halusin nähdä mitä ihmiset ovat mieltä ulkonäöstäni - saisinko paljon tykkäyksiä? tai kommentteja? saisinko päivän kuvaan enemmän tykkäyksiä/kommentteja kuin mitä sain eiliseen kuvaan? Muistan myös sen, että vaikka olin kotona koko päivän laitoin farkut ja jonkun söpön topin päälleni ja meikkasin, jotta saisin hienon kuvan. Kun olin ottanut noin 100 selfietä ja yksi niistä oli hyvä, menin vaihtamaan vaatteet ja otin meikit pois koska en tykännyt hengailla kotona meikit naamas. Nyt näin jälkikäteen nauran itselleni ja kysyn: miten mä jaksoin? Mutta kai siitä vaan tuli jonkinlainen riippuvuus.

Me, Finfami Pohjanmaa Ry, olemme kierrelleet kouluissa ja keskustelleet tästä teemasta. Olemme yrittäneet vahvistaa nuorison itsetuntoa eri harjoitteiden avulla, kuten esim. nuoret ovat saaneet kirjoittaa isolle paperille millaisia he ovat omasta mielestään, kertoa luokalle missä he ovat hyviä ja he ovat myös sanoneet positiivisia asioita toisistaan leikissä nimeltä kehumisjono. Olemme myös keskustelleet paljon teoriaa ja näyttäneet kuvia kuuluisista instagrammaajista jotka ovat kertoneet kuinka epänormaaleja ja suoraan sanottuna feikkejä kuvia he ovat laittaneet itsestään sosialiseen mediaan. Toivomme tällä, että saisimme avattua nuorten silmiä sosiaalisesta mediasta ja itsetunnosta mutta samalla tuntuu siltä, että meidän pitäisi tehdä paljon enemmän. Sen takia haluaisin että kaikki miettisivät tätä kysymystä: Miten minä, aikuinen, voisin auttaa nuoria vahvistamaan heidän itsetuntoa?

- Jessica




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar