fredag 21 april 2017

Tack från mig! / Kiitos mun osalta!



Svenska

Hörni, idag är det min sista dag här på praktiken med FinFami Österbotten och jag känner mig både ledsen och glad. Jag är glad för att i morgon åker jag tillbaka till Åbo var min familj bor men jag är ledsen för att jag måste lämna de här fina människorna jag lärt känna under mina sex veckor av praktik. Jag önskar jag kunde ta de här människorna till Åbo med mig!


Den här praktiken har varit en väldigt lärorik och underbar upplevelse. Mina handledare och deras arbetskollegor har tagit emot mig med öppna armar från dag ett och de har fått mig att känna gemenskap. Jag har inte en enda dag tänkt att "oh shit, nu är jag bara i vägen". Vi har haft jättekul ihop och jag har blivit mer säker på att mitt val av studier är den rätta för mig! Jag har fått göra allt från att ta hand om bloggen till att planera och dra föreläsningar/gruppverksamheter för främmande människor. Jag känner att arbetet som görs här på FinFami Österbotten är väldigt viktigt eftersom mental ohälsa har vuxit så mycket under de senaste åren och jag är tacksam för att jag fått ta del av den här föreningen!

Det känns tråkigt att lämna men samtidigt vet jag att nya äventyr väntar på mig hemma i Åbo vilket känns spännande. Hoppeligen kommer jag i framtiden ha kontakt med de människor jag träffat under mina sex veckor här för de är verkligen guld värda allihop. Tack från mig och ha det bra! <3

- Jessica

Suomeksi

Kuulkaas, tänään on mun vika päivä harkassa täällä FinFami Pohjanmaalla ja oon surullinen siitä mutta olen myös iloinen. Olen iloinen koska mä pääsen huomenna takasin Turkuun missä mun perhe asuu mutta oon surullinen siitä, että joudun jättämään nämä hienot ihmiset jotka oon mun kuuden viikon aika oppinut tuntemaan. Toivon, että voisin ottaa nämä ihmiset mukaani Turkuun!

Tämä työharjoittelu on ollut erittäin opettavainen ja hieno kokemus. Mun ohjaajat ja heidän työkaverinsa on ottanut mut avosylin vastaan jo ensimmäisenä päivänä ja mulla on koko ajan ollut semmonen olo , että olen yksi heistä. Ei oo ollu päivääkään kun olen miettinyt, että olen tiellä tai "joku ärsyttävä opiskelija". Meillä on ollut erittäin hauskaa yhdessä ja oon saanut varmistuksen siitä, että nämä opinnot ovat oikeita mulle! Oon saanut tehdä ihan kaikkea tän harkan aikana, kaikkea blogin huolehtimisesta luentojen/ryhmätoiminnan pitämiseen tuntemattomille ihmisille. Se työ, mitä FinFami Pohjanmaa tekee on tärkeetä, sillä mielenterveys ongelmat ovat nousseet vuosien aikana ja olen kiitollinen siitä, että oon saanut olla osa tätä yhdistystä!

Tuntuu haikeelta jättää tämä harkka mutta samalla tiedän, että uudet seikkailut odottavat mua kotona Turussa jotka tuntuu jännittäviltä. Toivottavasti tuun tulevaisuudessa pitämään yhteyttä niiden ihmisten kanssa, jotka oon näiden kuuden viikon aikana tavannut, sillä jokainen on kullan arvoinen. Kiitos mun osalta ja voikaa hyvin! <3

-Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar